Image Alt

Fikamy i gramy

  >  Przedszkole   >  Informacja Prasowa

Informacja Prasowa

Wyobraź sobie miejsce, gdzie dźwięki muzyki mają niesamowitą moc. Żywa muzyka otacza dzieci, które w przyjaznej i swobodnej atmosferze poznają ją i dzięki niej rozwijają się w unikalny sposób. Wiele badań udowodniło, że muzyka wpływa na rozwój pamięci krótkotrwałej, umiejętności językowych, matematycznych i organizacyjnych. To właśnie w Fikamy i Gramy najmłodsi mają szansę rozwijać się w towarzystwie muzyki! Dzieci poznają ją zgodnie z teorią E.E. Gordona, co oznacza, że nauczyciele rozwijają ich zdolności melodyczne i rytmiczne, uczą audiacji, czyli myślenia muzycznego, nie zaś mechanicznego odtwarzania nut. Od początku są zanurzone w muzyce, która staje się ich naturalnym środowiskiem.

Gordon porównuje naukę muzyki do nauki języka ojczystego – im więcej dzieci słuchają osób wykonujących różnorodny melodycznie i rytmicznie materiał, tym bogatszy będzie ich muzyczny słownik. Z tego słownika mogą potem skorzystać przy nauce gry na instrumentach, języków obcych czy… matematyki! Rytm, takt i melodia odzwierciedlają matematyczne schematy czy strukturę i melodię języków. Zaskakującym jest fakt, że nawet bardzo małe dzieci podświadomie uczą się matematyki, uczestnicząc w lekcjach muzyki i ruchu na wczesnym etapie dzieciństwa.

Rodzice byli pod ogromnym wrażeniem jak zajęcia w Kompozytorni wpływają na dzieci i zapragnęli, żeby mogły kontynuować taki rozwój. Dlatego najpierw z Kompozytorni zrodził się Klub Malucha Fikamy bez MAMY dla dzieci od 1 do 3 lat. A z rosnącego zainteresowania powstało właśnie Gordonowskie, dwujęzyczne (pol-ang) przedszkole w zielonej okolicy osiedla Kopernika. To jedyny taki punkt na edukacyjnej mapie Poznania, gdzie idea umuzykalniania od najmłodszych lat, łączy się z językiem angielskim oraz wychowaniem w duchu ekologicznym. Dzięki temu dzieci dorastają w tolerancji i poszanowaniu zarówno dla swoich rówieśników, jak i przyrody.

“Tak więc teoria Gordona towarzyszy nam, kształtuje nasze podejście do świata muzyki i nie tylko – jest to formuła nauczania nieformalnego, nie zmuszamy dzieci do uczestnictwa, nie dajemy komend. Stwarzamy sytuacje muzyczne, dajemy dziecku możliwość poznania bogatego materiału muzycznego. Wiemy, że przymus hamuje proces nauczania, a my chcemy jak najlepiej wykorzystać możliwości poznawcze małych dzieci, dać im jak najwięcej, ale umożliwiając korzystanie z tej wielości we własnym zakresie i w ramach własnych możliwości w danym momencie.”

 

mówi założycielka i dyrektorka Kompozytorni, dr Karolina Kizińska – kulturoznawczyni, absolwentka stypendium Fulbrighta, muzyk pianista, dyrygentka chóralna, pedagożka, prywatnie mama 4 letniej Amelki.

Post a Comment