Image Alt

Metody

  >  Metody

Metody

W Fikamy i Gramy na pierwszym miejscu jest Dziecko. Wzmacniamy kompetencje i rozwijamy zainteresowania dzieci. Stawiamy na pracę metodą ofert, która daje możliwość dokonania wyboru zadania (dostosowanego do wieku rozwojowego, a nie metrykalnego). Oferty, czyli propozycje zadań, łączą różne rodzaje aktywności i opierają się na działaniach dziecka, co rozwija jego samodzielność. Metoda ofert sprzyja zachowaniu odrębności rozwojowej dziecka i realizuje ideę podmiotowości. Młodsze dzieci uczą się od starszych, a starsze mają możliwość pomocy młodszym kolegom, dzięki czemu utrwalają poznane wcześniej wiadomości oraz nabyte umiejętności.

Do tworzenia ofert w naszym przedszkolu wykorzystujemy tematyczne gry i zabawy edukacyjne, zabawy matematyczne z użyciem różnych pomocy dydaktycznych, całą gamę prac plastycznych, słuchanie utworów literackich, budowanie z drewnianych klocków i klocków LEGO, czy zabawy sensoryczne.

Ponadto towarzyszy nam:

Umuzykalnianie zgodnie z teorią Edwina E. Gordona

Codziennie uczestniczymy w zajęciach muzycznych wg teorii E.E. Gordona – w rezultacie dzieci chętnie muzykują i robią to całkowicie naturalnie. Muzyka wpływa na rozwój pamięci, umiejętności matematycznych i organizacyjnych a także językowych. Zapewniamy dzieciom kontakt z bogatym materiałem muzycznym, który rozwija ich muzykalność, zdolności melodyczne i rytmiczne, oraz poczucie tonalności i tempa.
Naszym celem nie jest to, by dzieci wyuczyły się kilku piosenek, ale by nabyły umiejętności rozumienia muzyki (audiowania) oraz wymyślania własnych melodii i rytmów (improwizacji).

Codzienny kontakt z muzyką wpływa znacząco na rozwój inteligencji emocjonalnej – dzieci uczą się dostrzegać emocje w muzyce i dzięki temu łatwiej rozpoznają i nazywają własne emocje.

Wrażliwość na dźwięki, rozwijana poprzez częsty kontakt z muzyką, wpływa na szybkość uczenia się języka – zarówno rodzimego jak i języków obcych. Dzieci rozpoznają bowiem tzw. melodię języka, akcent, porządkują słyszane słowa pod względem ich brzmienia.

Lubimy wykorzystywać również autorskie utwory do pracy z dziećmi i wspólnie komponować. Oprócz śpiewania melodii i rytmizowania w duchu teorii Gordona, słuchamy różnych utworów muzycznych oraz urozmaicamy zajęcia takimi formami, jak zajęcia muzyczno – ruchowe czy malowanie przy muzyce, a także spotkania z instrumentami.

Metoda TPR (Total Physical Response)

Języka angielskiego uczymy się przy pomocy TPR (Total Physical Response). Jest to technika reagowania całym ciałem stworzona przez profesora Jamesa Ashera. Wykorzystujemy proste zwroty (e.g. „stand up”, „sit down”), aby zapoznać dziecko z językiem obcym w jak najbardziej naturalny sposób. Języka angielskiego używamy zarówno przy wykonywaniu codziennych czynności, jak i w formie zajęć, w czasie śpiewania i słuchania piosenek.

Czasem do naszego przedszkola zaglądają niespodziewani goście – ulubieńcy dzieci, czyli kolorowe pacynki, które ni w ząb nie potrafią mówić po polsku! Czy dzieci zrozumieją, co powie do nich lisek? Naturalna potrzeba rozmowy z przybyszami motywuje dzieci i zachęca je do mówienia w języku angielskim.

Ćwiczenia logopedyczne

Stała współpraca z doświadczonym logopedą oraz codzienna gimnastyka buzi i języka to jednocześnie mnóstwo zabawy i ciągłe usprawnianie aparatu mowy dziecka.

Rozwijanie twórczości

Uważa się, że kreatywność to cecha przyszłości, dlatego chcemy wspierać aktywność twórczą dzieci od samego początku. Treningi twórczości, tworzenie map myśli czy gimnastyka twórcza R. Labana, czyli połączenie ruchu z muzyką i rytmem, towarzyszą nam każdego dnia. Chcąc pobudzić kreatywność dziecka, korzystamy z zabawek drewnianych i pozbawionych elektroniki lub tworzymy je własnoręcznie na zajęciach. Każdego dnia powstają piosenki oraz opowieści słowno-muzyczne, w których pojawiają się wydarzenia i bohaterowie wykreowani przez dzieci.

Bajkoterapia

Wykorzystujemy bajki do pobudzenia ciekawości i wyobraźni dziecka oraz do rozwijania jego inteligencji i porządkowania uczuć. Bajki pomagają nam również rozpoznać różnice między dobrem i złem. Dzięki książkom poruszamy ważne, choć często trudne dla dzieci tematy, jak np. oczekiwanie na braciszka lub siostrzyczkę.

Sensoplastyka

Dzięki masom plastycznym i budowaniu ścieżek sensorycznych pobudzamy dziecięce zmysły i kreatywność. Poznając różne faktury, konsystencje, zapachy i smaki często brudzimy się od stóp do głów! Doświadczamy wszystkimi zmysłami.

Metoda Ruchu Rozwijającego

Dbamy o prawidłowe tempo rozwoju dzieci wykorzystując Metodę Ruchu Rozwijającego, która polega na radosnej zabawie ruchem, świadomości własnego ciała i otaczającej nas przestrzeni.

Kontakt z naturą i edukacja ekologiczna

Żadna pogoda nam nie straszna! Lubimy poznawać świat podczas zabaw w ogrodzie i spacerów, obserwować życie roślin i zwierząt. Kontakt z przyrodę jest dla nas ważny. Obserwujemy życie zwierząt i roślin, dbamy o ogród, uwrażliwiamy na potrzeby recyklingu i oszczędzania energii. Uświadamiamy dzieciom, że mają wpływ na kształtowanie środowiska.

Otwartość

W przedszkolu z radością gościmy rodziców, dziadków, właścicieli ciekawskich zwierząt czy przedstawicieli różnych zawodów. Wszyscy chętnie bawią się z dziećmi i opowiadają o swoich profesjach i pasjach. Zapraszamy!